Технологія проблемного навчання

ТЕМА. Прикметник як частина мови, значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник; перевірити уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати прикметники у мовленні, знаходити вивчені орфограми , пояснювати їх; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова, традицій українського народу. 
тип уроку: урок-подорож , урок закріплення та систематизації знань 
обладнання: індивідуальні картки, тестові завдання, таблиця «Прикметник». 
Хід уроку 
ІІ Повідомлення теми та мети уроку( 5хв) 
Слово вчителя. Запишіть у зошити дату, тему уроку.  
Сьогодні на уроці ви зможете узагальнити отримані знання про прикметник; перевірити свої уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати прикметники в усному та писемному мовленні, знаходити вивчені орфограми, пояснювати їх; розвивати свої творчі здібності.  
- А що ви очікуєте від уроку? (Прогнозування очікуваних результатів за допомогою методики «Незакінчене речення») * На цьому уроці я повторюю….  
* На уроці мене чекає …..  
* Від уроку я очікую …. 
( Інструктаж по картці самооцінювання) 

Лінгвістичний бій 


   


0-1 


Таблиця 


   


0-1 


Робота з текстом 


   


0-1-1,5 


Словникова робота 


   


0-1 


Диктант  для шпигуна 


   


0-1 


Самостійна  робота 


   


0-1 


Творча  робота 


   


0-1-1,5 


Тести   


   


0-4 

   
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу  
1)Лінгвістичний бій.  
(Робота у групах)  
( Учень ставить питання членам команди суперників. Перемагає та команда, яка швидко і правильно дала відповіді на питання)  
І команда : 1. Як називаються слова, що виражають ознаку предмета? 2. Як змінюються прикметники? 3. Чим прикметник виступає у словосполученні? 4. Прикметник – це службова частина мови? 5. Що виражають ступені порівняння прикметників? 6. Як відрізнити відносні прикметники від якісних? 7. Які прикметники означають приналежність чого - небудь людині чи тварині? 8. У реченні прикметники виступають додатком? 
ІІ команда: 1.Прикметник означає дію? 2. На які питання відповідають прикметники? 3. Якими членами речення бувають прикметники? 4. Які прикметники мають ступені порівняння? 5. Які форми має вищий ступінь порівняння? 6. Коли НЕ з прикметниками пишеться разом? 7. За допомогою чого можна посилити значення вищого ступеня порівняння? 8. На які групи за значенням поділяються прикметники?  
ІІІ команда: 1. На які питання відповідають присвійні прикметники? 2. Залежно від чого прикметники поділяються на тверду та м׳яку групи? 3. Які прикметники вказують на ознаку, що виражається більшою чи меншою мірою? 4. Які є способи творення прикметників? 5. Від чого залежить рід, число, відмінок прикметників? 6. Яким художнім засобом виступають прикметники у літературі? 7. Рід прикметника визначають в однині чи у множині? 8. Коли НЕ з прикметниками пишеться окремо?(ОЦІНЮВАННЯ) 
   
2) Робота у групах з таблицею 
Складання узагальненої таблиці з теми «Прикметник».( По одному представнику від команди працюють біля дошки)  
ПРИКМЕТНИК 


Значення 


Граматичні  ознаки Змінюється за: 


Синтаксична  роль 


Називає  ознаку предмета, відповідає на питання  Який? Чий? 


Родами  : чоловічий; жіночий;   середній 


Означення;   присудок 


Якісні  мають ступені порівняння:   - звичайний; - вищий;   - найвищий   

   

Відносні   Присвійні 


Числами:   однина; множина 

   

Відмінками  ; Групами: тверда;   м׳яка 


   

(ОЦІНЮВАННЯ)   
3) Робота з текстом 
ЗАВДАННЯ: 1) Випишіть словосполучення « прикметник + іменник» 2) Визначте групу прикметника за значенням, число, рід, відмінок. 
Мамина колискова пісня… Лагідний смуток у очах… Спокійний сон дитини… Краєм ока оглядаю сволок. Он там із вимуленою зазубриною, ще й досі, обмащений білою глиною, горбатіє скоблик – на ньому не одне літо вигойдувалась дитяча колиска. Поруч рябіє густе плетиво зарубок – за давнім звичаєм, коли народжувалась дитина, робили мітки. Кожна така позначка символізувала поповнення роду.  
ПЕРЕВІРКА   


Мамина пісня 


Одн.,ж.  р.,Н. в, присвійний 


Колискова  пісня 


Одн.,  ж.р., Н.в, відносний 


Лагідний смуток   


Одн.,  ч.р., Н.в , якісний 


Білою глиною 


Одн  ., ж.р.,О.в, якісний 


Дитяча колиска   


Одн.,  ж.р., Н.в, присвійний 


Густе плетиво   


Одн.,  с.р., Н.в, якісний 


Давнім звичаєм   


Одн.,  ч.р., О.в, якісний 


Спокійний  сон 


Одн.,  ч.р., Н.в, відносний ? 

(ОЦІНЮВАННЯ) 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

НАВЧАЙМОСЯ, ЧОРНОБРИВІ

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ